Pada hari ini, Mazda MX-5 adalah kereta terbaik di dunia…

Anonim

Jun, Belmonte, dan pada pukul 10:00 pagi suhu udara sudah berada pada 35ºC. Ia adalah hari panas pertama tahun ini, tetapi itu tidak penting. Dia mempunyai Mazda MX-5 (ND) di tangannya dan tudungnya meminta untuk dibuka. Begitulah satu lagi lawatan Kelab MX-5 Portugal bermula, dan saya tidak sabar untuk "menyerang" keluk sempurna Beira Alta dengan Miata itu.

Belmonte adalah titik permulaan, di mana "keluarga MX-5" berkumpul, tetapi pengembaraan saya bermula di Lisbon, sehari sebelumnya. Selepas jam 7 malam baru saya "menangkap" A1 — dan kemudian A23 — menuju ke daerah Castelo Branco. Tetapi pertama, "perhentian teknikal" di Santarém, di restoran Taberna Ó Balcão, yang dimiliki oleh Chef Rodrigo Castelo.

Dan masih dengan rasa Ribatejo dalam ingatan saya, selepas 10 malam, saya berjalan sejauh 222 km ke arah Pousada Convento de Belmonte, titik pertemuan lawatan keesokan harinya.

Mazda MX 5 1.5 Skyactive-5

Saya tahu bahawa memandu MX-5 di lebuh raya boleh menjadi ajaran sesat bagi peminat Miata yang lebih tulen. Roadster kecil ini meminta jalan belakang dan selekoh, banyak selekoh. Tetapi itu tidak merisaukan saya, saya tahu ini adalah "menu" untuk hari berikutnya.

Dan di sini di kalangan kita, tiada siapa yang mendengar kami, MX-5 — terutamanya dalam versi 1.5 Skyactiv-G 132 hp — sangat cekap di lebuh raya. Kapasiti tangki 45 liter dan penggunaan purata sekitar 6.5 l/100 km menjadikan perjalanan yang lebih jauh bukan satu cabaran pun.

Mazda MX 5 1.5 Skyactive-18
130 liter dalam ruang bagasi sudah cukup untuk pengembaraan hujung minggu.

ketat ke? Sedikit, terutamanya jika mereka melebihi 1.85 m tinggi. Tetapi itu adalah alasan yang baik untuk berhenti separuh jalan dan minum secawan kopi. bising ke? Sedikit. Ketiadaan bingkai pada pintu dan bumbung kanvas membenarkan beberapa bunyi dari luar untuk "masuk" ke dalam kabin. Tetapi dengan bumbung terbuka dan runut bunyi enjin atmosfera di udara, semua itu tidak penting.

Temui kereta anda yang seterusnya

Dan mari kita hadapi itu, sistem bunyi Bose dengan sembilan pembesar suara — dua daripadanya dibina ke dalam sandaran kepala tempat duduk — standard pada versi Excellence (dan lebih tinggi) melakukan kerja yang hebat untuk meredam bunyi luar.

Lawatan ke Muzium Yahudi dan Istana Belmonte

Keesokan harinya, 30 Mazda MX-5 berkumpul di tempat letak kereta Pousada. Dan betapa indahnya pemandangan semasa sarapan pagi. Daripada semua warna dan dengan empat generasi diwakili, saya akan berani mengatakan bahawa terdapat Mazda MX-5 di sana untuk semua citarasa.

Jelajah Kelab MX-5 Portugal
Warna-warna MX-5s menerangi tempat letak kereta di Pousada Convento de Belmonte pada waktu pagi.

Selepas taklimat ringan dan banyak pertemuan — ini merupakan lawatan pertama Kelab MX-5 Portugal pada tahun 2021 (wabak itu tidak membenarkannya berlaku sebelum ini…), kami meneruskan dengan karavan ke pusat Belmonte, tempat kami melawat Istana dan Muzium Yahudi. Campuran kereta, jalan raya, rakan dan budaya ini sentiasa menjadi perhatian Kelab.

Pelancongan Club MX-5 portugal-2
Karavan MX-5 "berehat" di luar Istana Belmonte.

Panasnya terlalu panas dan keinginan untuk kembali ke MX-5 juga. Dan selepas selesai dua aktiviti yang ditetapkan untuk perhentian ini, kami kembali ke jalan raya, hampir semuanya dengan bahagian atas terbuka dan rambut ditiup angin.

Dan dengan landskap indah Guarda sebagai latar belakang, di N233, kami pergi ke Sabugal, di mana kami melawat Istana tempatan. Dan dengan pantas rentak tunggangan memberi laluan kepada tanjakan putaran yang lebih tinggi dan penukaran gear yang lebih tajam.

Jelajah Kelab MX-5 Portugal
Perhentian seterusnya: Istana Belmonte

Jalan-jalan memintanya dan MX-5 juga. Bukan "milik saya", yang merupakan unit 2021 dan yang saya "tangkap" dengan hanya lebih 200 km pada odometer. Tetapi semua yang lain, yang selama beberapa bulan "terperangkap" di garaj menunggu hari ini.

Ini adalah MX-5 ND keempat yang saya pandu, tetapi saya tidak ingat betapa saya menyukai kotak gear manual enam kelajuan ini — sangat langsung dan tepat, dengan rasa yang sangat mekanikal dan lejang pendek — dan enjin ini.

Pelancongan Club MX-5 portugal-2
Setakat ini MX-5 ini istimewa…

Berbanding dengan blok 2.0 liter 184 hp, 1.5 ini mempunyai 52 hp kurang, tetapi ia adalah enjin yang saya akan pilih untuk MX-5 "saya". Saya perhatikan dia sentiasa lebih hidup, terutamanya dalam rejim pertengahan, dan dalam "seri" yang lebih lama dia berjaya menjadi lebih selamat, menawarkan tahap emosi yang sama.

Makan tengah hari untuk "mengecas bateri" dan melarikan diri dari haba

Dari Istana Sabugal, kami pergi ke Hotel das Termas do Cró, tempat kami makan tengah hari. Kelaparan belum terlalu banyak, tetapi kepanasan memohon untuk berehat. Ingat: hari panas dalam panggilan MX-5 untuk cermin mata hitam, topi dan pelindung matahari. OKEY? Oh, dan air. Banyak air.

Lawatan Kelab MX-5 portugal-2
Hampir semua ahli Club MX-5 Portugal mempamerkannya di dalam kereta mereka.

Rehat hampir dua jam digunakan untuk mengecas bateri, tetapi dengan cepat kafilah 30 Miata mahu kembali ke jalan raya, lagipun masih terdapat dua lagi perhentian yang dirancang: yang pertama di Almeida; yang kedua di Vilar Formoso.

Dan resipi adalah sama. Ular selekoh berselang seli dengan garis lurus yang hampir tidak terhingga, yang membolehkan kita mengagumi hampir semua kereta di kaki lima. Sebagai satu pasukan — baca formula — apa yang menang tidak berubah, bukan?

Lawatan Kelab MX-5 Portugal 12
Ini adalah pandangan saya untuk kebanyakan Lawatan. Dan dia tidak menukarnya dengan apa-apa.

Dan selepas berhenti di Picadeiro d'El Rey, di Almeida, di mana keindahan 14 kuda yang "hidup" di sana tidak dapat mencabar keanggunan MX-5 yang diletakkan di pintu, perhentian terakhir di Quinta do Prado Verde , separuh dinding dengan Sepanyol.

Di sanalah saya mengucapkan selamat tinggal kepada mereka yang bertanggungjawab untuk Mazda Portugal, yang menjaga kelab roadster Jepun yang terkenal di negara kita, dan kepada semua pemilik yang pada hari ini membuatkan saya berasa "di rumah", seolah-olah saya tergolong dalam keluarga. Tetapi perpisahan MX-5 masih jauh.

Lawatan Kelab MX-5 Portugal 14
Karavan itu berbaris, sebelum menuju ke Vilar Formoso.

Bagi saya, perhentian terakhir hari itu hampir 200 km jauhnya, di Bairrada. Sehingga itu, masa untuk muhasabah tentang perjalanan itu. Dan di sana, pada masa itu, saya tidak bimbang tentang perkara lain. Tiba-tiba, MX-5 ini kelihatan seperti kereta terbaik di dunia. Dan mempunyai kereta seperti ini adalah banyak. Ia adalah perasaan. Ini masanya.

Ia bukan yang terpantas, ia bukan yang paling berkuasa, dan ia bukan yang paling indah. Tetapi ia adalah peringatan kepada semua yang kami suka — ya, kami ketua petrol … — tentang sebuah kereta.

Memandu MX-5 sentiasa menjadi pengalaman yang tidak dapat dilupakan. Dan dapat melakukannya semasa persiaran keluarga, dikelilingi oleh Miatas lain, hanya menjadikan segala-galanya lebih istimewa.

Jelajah Kelab Portugal MX-5
Rehat pahlawan, atau dalam kes ini, Samurai. Terdapat lebih daripada 1000 km pada hujung minggu…